torsdag 10 september 2009

Vår första tid i Thailand

Tre veckor har gått sedan vi kom till Koh Lanta den 21 aug 2009, och vi börjar anpassa oss till livet här.

Klimatet - varmt dag som natt, i luft som vatten

Folket - vänliga, stolta och glada "de många leendenas land", religion buddism (tillägg islam överväger - på koh lanta - enl vad Erik och Alex lärt sig i skolan)

Maten - smakrik och färgstark, vällagad av färska ingredienser och örter

Nyfiken på våra personliga erfarenheter av Thailand? Nedan berättar vi lite mer om hur det har fungerat för oss.

Här har Alex och Ella just vaknat i morse och äter rostat bröd, Erik har också kommit upp och satt sig med det som var kvar på matteläxan. Vi blev sena och fick skynda oss iväg och vifta till oss en tuk-tuk för att hinna i tid till skolan, mamma och Ella följde med ut för att lämna lånat paraply på restaurangen och hämta färdig tvätt.


Första tiden i Thailand för

Ella: Jag har utvecklats mycket på 3 veckor. Fått 2 tänder och lärt mig säga mam-am-am, och igår - mamma! Jag kryper snabbt mellan köket - vardagsrummet - terassen hemma i lägenheten. Vild är jag, jag vill absolut stå upp i barnvagnen för att se vad som händer. Bakåtvänd barnvagn med mycket ögonkontakt, som mamma trodde på, är inte lika skoj!

Alex: Jag har trivts bra i Koh Lanta, och i skolan säger Elisabeth att jag jobbat bra med matematik och med termometern den här veckan! Det var lite spänt att spela upp pjäsen för föräldrarna i fredags, men det gick bra. Jag har också arbetat i ett grupparbete om hjärnan, och varit med och skrivit om funktioner som styrs av vänster och höger hjärnhalva.

Erik: Koh Lanta och skolan trivs jag bra i, det var kul att ha friidrott på stranden. Jag har fått börja med spanska för en av tjejerna i klassen har det som språkval, då testade jag med. Elisabeth var förvånad när vi hann med 5 kapitel i boken under veckan! Det ska bli roligt att ha bild också, att göra grejer av snäckor och annat material som vi har samlat på stranden.

Jenny: Att både Erik och Alex får en bra start i skolan är primärt. Efter en viss oro under veckan börjar saker och ting kännas lättare nu, mycket tack vare en underbar personal på skolan. Vi har diskuterat fram olika lösningar som skulle kunna fungera bra för Alex, Lexia datorprogram samt en resursperson på två timmar per dag till klassen. I övrigt har mycket handlat om det praktiska, om att få livet att fungera även i Thailand. Det har gått upp och ner, kan jag säga, maila gärna om du undrar över något som jag inte tar upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar